Mléko by se mohlo během několika let vrátit z krabic a PET lahví zpět do sáčků. Tak jako v jiných oborech, i v obalovém průmyslu začínají být opět na trhu materiály i tvary, které byly populární v dřívějších letech. Mléko by se tak klidně mohlo prodávat znovu v sáčcích, tvrdí odborníci. Půjde ale o moderní typ, takzvaný stojací sáček, řekl Vlado Volek z obalového institutu Syba, který prezentoval nové trendy na mezinárodním potravinářském veletrhu Salima v Brně.
Podle Volka hledají tvůrci obalů a potravinářské firmy stále nové možnosti, jak jídlo a nápoje zabalit. "Jde hlavně o marketingový tah," míní. Firmy se proto snaží vyslyšet potřeby zákazníků. Balí potraviny v menších porcích, protože přibývá domácností s méně členy.
Kvůli stárnutí populace se výrobci snaží například usnadnit lidem otevírání. Důležitá je také velikost značení na obalech. Tou se teď začali zabývat také čeští poslanci. "Firmy samozřejmě ví, že staří lidé špatně vidí, někdy ale musí zasáhnout stát," uvedl Volek.
Většina změn v obalovém průmyslu podle něj odráží lenost lidí. "Výrobci se snaží stále přemýšlet, jak lidem co nejvíce usnadnit život," vysvětluje. Typickým příkladem je právě balení mléka. Sáčky, ve kterých se prodávalo dříve, byly nepraktické jak pro zákazníky, tak pro přepravce. Proto se na trhu objevily krabice. "Ty mají výborné vlastnosti pro uchování mléka a zároveň se dobře převážejí," vysvětlil.
Připustil ale, že by i krabicové mléko mohlo vzít za své. "Těžko se to odhaduje, ale časem určitě někdo přijde se zajímavějšími možnostmi," poznamenal Volek. Původní sáčky už podle něj nemají šanci, stejně jako sklo. Nahradit by je mohl stojací sáček, který má širší dno stejně jako krabice, ale užší hrdlo. Záležet bude na tom, jestli zvítězí logistika nebo marketing, dodává Volek.