Firmy protestují proti tendru o EU
Dvě agentury, které měly zájem o státní zakázky spojené s propagací vstupu do Evropské unie, mohou vládě zkomplikovat přípravu kampaně.
Časopis Marketing & Media v pondělí upozornil, že firmy OMD Czech a T.T.V. podaly námitky proti výsledku tendru, v němž si Ministerstvo zahraničních věcí vybíralo agenturu, která má nakoupit prostor pro "evropskou" reklamu v médiích. Pokud by firmy trvaly na důsledném prošetření protestů, může to přípravu projektu zdržet o několik týdnů.
Jana Adamcová, která na ministerstvu za kampaň zodpovídá, nejprve řekla, že informace o potížích jsou zavádějící. "Výběrová řízení ještě probíhají a není tedy proti čemu protestovat," tvrdila.
"Nechápu, jak mohla paní ředitelka něco takového říci, když jsme výsledky tendru dostali messengerem už 29. ledna," reagoval šéf společnosti T.T.V. Tomáš Bílý. "Podle dokumentů, které nám ministerstvo zaslalo, jsme končili na třetím místě," dodal.
Až večer Adamcová potvrdila, že informace o protestech jsou pravdivé.
Soutěž vyhrála společnost Carat, která nabídla své služby za 70 miliónů korun. Druhý Starcom Worldwide počítal se 114 milióny korun, třetí T.T.V. pak hovořilo o 86 miliónech. Finanční nabídka nebyla jediným kritériem, rozhodovaly také reference, zkušenosti a kvalita. Faktem je, že zástupci ministerstva zahraničí v médiích už několikrát naznačili, že resort musí na přípravě kampaně šetřit.
"Námitku jsme podali proto, že podle nás zvítězila kvantita nad kvalitou. Víc to nechci specifikovat, bylo by složité to stručně vysvětlit," uvedl Bílý.
Ministerstvo zahraničí musí na podané námitky reagovat do deseti dnů a sporné body vysvětlit.
Jestliže ani pak nebudou agentury s vysvětlením spokojené, mohou se odvolat k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
Šéf T.T.V. tvrdí, že jeho firma to zatím nemá v úmyslu. "Nechceme kampaň před referendem nijak zdržovat. Jde nám jen o vyjasnění situace," řekl Bílý.
Pokud se nebude příprava kampaně dál komplikovat, měl by stát nákup reklamních ploch v médiích stihnout.
Inzerci ve velkých denících obvykle stačí zadat několik dní před tím, než má vyjít.
Extrémní lhůty nemá ani Česká televize. "Záleží, samozřejmě, na ročním období," upozornil Štěpán Wolde, marketingový ředitel společnosti ARBOmedia, která prodává reklamní čas ČT. "Některé měsíce jsou hodně plné. Optimální doba rezervace je několik týdnů předem," doplnil.
Ministerstvo zahraničí chce kampaň v médiích rozjet asi měsíc před referendem. To má být v polovině června.
Na celou kampaň má úřad ze státního rozpočtu přiděleno 200 miliónů korun. Doufá však, že konečnou částku ještě zvýší příspěvky od sponzorů.
Jaké projekty vyhlásilo ministerstvo kvůli EU
Obchodní veřejná soutěž (nad 7,5 miliónu korun) na nákup reklamy v médiích
Výzvy více zájemcům (ceny od 2 do 7,5 miliónu korun) na:
- komunikaci s médii
- tvorbu www stránek
- projekty pro "speciální cílové skupiny" (například odbory)
- komunikaci s místní samosprávou a úřady
- bezplatnou telefonní linku
Hospodářské noviny 11.2.2003