Základní otázkou, kterou řeší podnikatelé uvažující o dotacích ze strukturálních fondů EU, jsou podmínky, jež musí splnit. Uvádíme výběr odpovědí na dotazy, které byly kladeny na Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Lze z programu Školicí střediska získat dotaci na samostatné pořízení školicích programů a pomůcek?
Dotaci pouze na pořízení školicích pomůcek charakteru »investice« lze získat, pokud budou zachovány dolní a horní limity dotace pro celkový projekt (0,5 - 30 miliónů korun). Pořízení školicích programů (a školicích pomůcek, které mají formu nehmotných investic, například software) je ale vázáno na pořízení dlouhodobého hmotného investičního majetku. Pokud budou žadatelem malí a střední podnikatelé (MSP), lze do uznatelných nákladů projektu zahrnout náklady na pořízení nehmotného majetku do výše uznatelných nákladů na pořízení hmotného majetku.
V případě, že žadatelem bude podnik nesplňující definici MSP, lze do uznatelných nákladů zahrnout nehmotný majetek do výše 25 procent uznatelných nákladů pořizovaného hmotného majetku. Opět ale musí být zachovány dolní a horní limity dotace pro celkový projekt.
Mám šanci projít výběrovými kritérii programu Školicí střediska, pokud hodlám v rámci svého projektu pořizovat pouze školicí pomůcky
Samozřejmě ano. V rámci zveřejněných výběrových kritérií jsou rozlišena kritéria podle typu projektu, který žadatel hodlá realizovat. Jedná se o základní rozlišení pořízení/rekonstrukce školicího střediska a pořízení školicí pomůcky či programu.
Mohu z programu Marketing získat dotace na výstavu v zahraničí?
Ano, výstavy a veletrhy v zahraničí jsou jedním z uznatelných nákladů programu. Podmínky programu Marketing, včetně uznatelných nákladů, jsou k dispozici na internetových stránkách MPO.
Naše společnost je vývozcem dva roky. V loňském roce jsme vyvezli v objemu 3 milióny korun, letos očekáváme export za přibližně 30 miliónů korun a v příštím roce asi 60 miliónů. Nesplňujeme tedy podmínku objemu vývozu alespoň 5 miliónů korun v posledních třech letech. Je šance získat prostředky z programu Marketing?
Pravidlo objemu exportu překračujícího pět miliónů korun v alespoň tří po sobě jdoucích letech je závazným pravidlem pro žádost o prostředky z programu Marketing. Vaše společnost se tedy v rámci programu nemůže účastnit.
Na co mohou být prostředky ze zvýhodněných úvěrů použity?
V rámci znění všech programů zvýhodněných úvěrů (KREDIT, START, INOVACE - kombinovaná), konkrétně ve třetí části programů, jsou specifikovány uznatelné náklady projektů, které lze podpořit úvěrem. Ve stejné části znění programů jsou rovněž uvedeny náklady, které zvýhodněným úvěrem nelze financovat.
Otázky na téma „Jak získat peníze ze strukturálních fondů EU“ posílejte na adresu podnikani@economia.cz.