Postaví se místo dvou obřích jezů na Labi podélné plavební kanály? Podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka by tyto "bypassy" byly lacinější a šetrnější k přírodě. "Stavba jezů není zkrátka jediná varianta, jak zlepšit plavbu po Labi. Navíc je nejdražší a vůči přírodě nejméně ohleduplná. Jsou i jiná řešení například nestavět jezy, ale obejít chráněné území boční plavební komorou," tvrdil ve středu po jednání vlády Ambrozek.
Podle ministra by tyto kanály byly o polovinu lacinější. "Proto chceme, aby se jezy objektivně posoudily. Není správné brát lidem třinácté platy a pak dát sedm miliard jen proto, abychom udělali radost několika majitelům lodí," dodal Ambrozek.
"Návrh na splavnění uvedeného úseku Labe pomocí kanálů jsme sice obdrželi, ale jedná se spíše o námět než o projekt. Nejdříve se musí zjistit, jestli je toto řešení vůbec proveditelné," uvedla tisková mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová.
Podle Jaroslava Kubce, který s novým návrhem přišel, se o jiných způsobech, jak lodní dopravu po Labi zlepšit, zatím neuvažovalo. "Hlavním cílem zastánců jezů je jejich stavba sama o sobě. Potřeba zlepšení plavebních podmínek jim slouží jako záminka," uvedl.
Kanály by byly přijatelnější i pro ekologické aktivisty. "Vůči přírodě by to bylo určitě šetrnější, ale zatím si neumím představit, jak by se to zrealizovalo. Každopádně je jenom dobře, že se kromě betonových jezů začíná uvažovat i o dalších alternativách," řekl Marián Páleník ze sdružení Přátelé přírody.
Zastánci jezů s novým návrhem nesouhlasí. "Stavba bypassů je debilita. Ministerstvu životního prostředí docházejí argumenty, a tak se snaží odvádět pozornost a zdržovat," rozčiloval se včera náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna. Podle něj se už všechna jiná řešení důkladně zvážila. "Jediný odborný posudek, který nám chybí, je vyjádření psychiatra k stavu pana Páleníka a ostatních ekoteroristů," dodal Foldyna.